Zastava 750 fićo

Fićo je ime za čuveni automobil Zastava 750 koji se proizvodio na prostorima bivše SFRJ.  Ovaj je automobil bio najveći simbol bivše Jugoslavije i najčešće viđeno vozilo na jugoslavenskim cestama.
Fića je bila najvažnije vozilo za monetizaciju cijele Jugoslavije. Osim toga što je Fića bila najpopularnije vozilo koje se koristilo za osobne potrebe, čuvena Fića se također koristila i za: policiju, hitnu pomoć, vojsku, službeno vozilo i vozilo za obuku novih vozača. Bio je veoma cijenjen među našim ljudima, veoma je bio pouzdan, a održavanje mu je bilo veoma jednostavno. Bio je toliko popularan u SFRJ da su postojale liste čekanja gdje su stotine pa čak hiljade ljudi čekali da se proizvede još primjeraka Fiće kako bi je kupili. Čak se često dešavalo da rabljeni i izlupani automobili dostignu popularnost i cijenu potpuno novog automobila (a ponekad čak i veću).

Fićo se počeo proizvoditi po licenci Fiata 600, predstavljenog 1955. godine na sajmu automobila u Ženevi. Ovaj automobil je predstavljao simbol poslijetarnog Talijanskog Ekonomskog napretka. Nekoliko godina ranije Fiatov glavni inženjer Dr. Dante Giacosa je dobio zadatak da kontruiše neko malo vozilo, koje će biti sigurno i ugodno za prevoz, a prevoziće 4 putnika.
Zastava je počela sa proizvodnjom ovog modela 1955. godine, i trajala je sve do 1985. godine. Prvo je proizveden 600D koji je je imao motor od 633ccm, a 1962. godine počinje serijska proizvodnja Zastave 750, automobila gotovo identičnog kao Fiat 600D. U tom trenutku produktivnost i tehnološki razvoj u tvornici Zastava identičan je Fiatovim pogonima. Razlike nastaju 1970. godine, kada Fiat prestaje s proizvodnjom ovog modela.


Prvi model jeste Zastava 750M koja je nastala direktno od verzije Fiat 600E, ta zastava je imala ugrađen snažniji motor od 767 ccm, termostat i zatoveni sistem za hlađenje. Prve varijacije su uglavnom pratile sitno dotjerivanje, a najvažnije među njima uključuju premještanje otvaranja vrata, uklanjanje kromiranih letvica sa karoserije vozila i postupno uvođenje modernijih mehaničkih sklopova sa novijih Fiatovih modela. Kasnije se uvodi verzija “Luxe” koja ima sitne promjene izvana i veoma moderan enterijer iznutra. 1975. godine dolazi do poboljšanog osnovnog modela i nove Zastave 750s. Luxe je imala novi i jači motor od 22 KW, on je omogućivao maksimalnu brzinu od 120 km/h.
Modeli se nastavljaju modernizirati do 1980. godine, a to se odnosi na sitne promjene uglavnom na interijeru. 1980. godine na beogradskom sajmu predstavljen je model Zastava 850, dotjerani i pojačani "fićo", s većim i jačim motorom od 843ccm i 23,4kW preuzetim iz Fiata 850, koji je imao maksimalnu brzinu od 125 km/h.
Sukladno s njim, u prodaju su pušteni dorađeni modeli sa oznakom 750; također dotjerane vanjštine, interijera i mehanike. Od tada počinje proizvodnja ovog modela paralelno sa modelima koji su i dalje nosili oznaku 750: 750 L (Luxe model ukinut), 750 LE, 750 LC, 750 SC, 750 SE. Posljednji od ovih automobila proizveden je 1985.

Fića je simbol stare SFRJ, ostaće upamćena kao najpopularnije auto na našim prostorima ikad.